Gezien wij in het regenseizoen door Bolivië reisden, werden wij getroffen door zware onweders, sneeuwstormen en waren veel wegen onbefietsbaar. Hierdoor hebben wij niet veel kunnen fietsen en is de info dat wij kunnen geven helaas beperkt.
Beste reisperiode:
De beste reisperiode voor Bolivië is tussen mei en november. Vanaf december tot maart is het regenseizoen en razen er hevige stormen over het land. Dit kan leiden tot overstromingen, modderstromen en wegverschuivingen waardoor het bijna onmogelijk is om te fietsen.
Wij waren in januari in Bolivië en hebben de meeste stukken moeten liften of met de bus moeten afleggen.
Vlak voor ons hadden twee andere fietsers echter door het land gefietst zonder regen…. Waarschijnlijk kan je dus geluk hebben, maar januari en februari ziijn over het algemeen de moeilijkste maanden om door Bolivië te fietsen.
Vlak voor ons hadden twee andere fietsers echter door het land gefietst zonder regen…. Waarschijnlijk kan je dus geluk hebben, maar januari en februari ziijn over het algemeen de moeilijkste maanden om door Bolivië te fietsen.
In het regenseizoen kan je niet over de Salar de Uyuni fietsen, aangezien deze dan onder water staat.
Omgeving en klimaat:
De altiplano in zuid-west Bolivië is prachtig, maar gezien de grote hoogte vrij koud.
Overdag zorgt de zon ervoor dat de temperatuur aangenaam aanvoelt, maar ‘s nachts kan het enorm afkoelen.
Overdag zorgt de zon ervoor dat de temperatuur aangenaam aanvoelt, maar ‘s nachts kan het enorm afkoelen.
In de lager gelegen delen is het warmer en tijdens de wintermaanden droog.
Meer info vind je op: http://www.landenweb.net/bolivia/klimaat/
Meer info vind je op: http://www.landenweb.net/bolivia/klimaat/
wegen:
Wegen in Bolivië zijn dikwijls in heel slechte staat of zelfs niet meer dan autosporen.
Wegwijzers zijn ook heel zeldzaam, waardoor het vooral op de altiplano (zuid-west Bolivië) soms knap lastig is om de weg te vinden.
Hier zal je ook dikwijls je fiets vooruit moeten duwen, omdat de wegen niet fietsbaar zijn.
Een heel goede website om je voor dit deel voor te bereiden is: www.tour.tk/pdf/cycling-southwest-bolivia.pdf
Wegwijzers zijn ook heel zeldzaam, waardoor het vooral op de altiplano (zuid-west Bolivië) soms knap lastig is om de weg te vinden.
Hier zal je ook dikwijls je fiets vooruit moeten duwen, omdat de wegen niet fietsbaar zijn.
Een heel goede website om je voor dit deel voor te bereiden is: www.tour.tk/pdf/cycling-southwest-bolivia.pdf
Slaapplaatsen:
In alle stadjes zijn hostals te vinden waar je kan overnachten.
Tussen deze stadjes zijn de afstanden echter heel groot, waardoor een tent noodzakelijk is.
Tussen deze stadjes zijn de afstanden echter heel groot, waardoor een tent noodzakelijk is.
Wild kamperen kan moeilijk zijn door de hevige winden en het feit dat er nauwelijks beschutting te vinden is op de altiplano. Ook hierover geeft de website www.tour.tk/pdf/cycling-southwest-bolivia.pdf goede info.
Eten en drinken:
Gezien de lange afstanden, moet je steeds zorgen voor eten voor 3 à 5 dagen (afhankelijk van de afstand tot het volgende dorp).
Water van de kraan is bijna nergens drinkbaar, waardoor een filtersysteem heel nuttig kan zijn.
Water van de kraan is bijna nergens drinkbaar, waardoor een filtersysteem heel nuttig kan zijn.
Wat is ons het meest bijgebleven:
– De schoonheid van de natuur!
– Het slechte weer,
– De vele lagunes vol flamingo’s,
– De slechte wegen die het fietsen tot een leuke uitdaging maken,
– De grote hoogte van de altiplano en de bijbehorende hoogteziekte,
– De weg van San Pedro naar Bolivië die enorm lang en steil omhoog loopt,
– Salar de Uyuni.
– Het slechte weer,
– De vele lagunes vol flamingo’s,
– De slechte wegen die het fietsen tot een leuke uitdaging maken,
– De grote hoogte van de altiplano en de bijbehorende hoogteziekte,
– De weg van San Pedro naar Bolivië die enorm lang en steil omhoog loopt,
– Salar de Uyuni.
Wat is ons het meest tegengeslagen:
– Het feit dat we weinig konden fietsen,
– Onze fietsen hebben in de bus toch wat beschadiging opgelopen,
– Karton, om onze fietsen te beschermen in de bus, is moeilijk te krijgen (Bolivianen lijken dit niet graag af te geven)
– Onze fietsen hebben in de bus toch wat beschadiging opgelopen,
– Karton, om onze fietsen te beschermen in de bus, is moeilijk te krijgen (Bolivianen lijken dit niet graag af te geven)
Nuttige weetjes:
– In Bolivia is er nog veel kinderarbeid. Zij zijn dikwijls wel de hardste werkers en het meest behulpzaam.
– In het regenseizoen staat de Salar de Uyuni volledig onder water
– De wegen in Bolivië zijn over het algemeen slecht. Reizen met de bus is goedkoop, maar je wordt wel volledig door elkaar geschud…
– In het regenseizoen staat de Salar de Uyuni volledig onder water
– De wegen in Bolivië zijn over het algemeen slecht. Reizen met de bus is goedkoop, maar je wordt wel volledig door elkaar geschud…